Sambal Goreng Jawa

Menu hari ni …. Sambal goreng jawa!! Hidangan nostalgiaku…. Di tempat saya, setiap kali raya atau kenduri kendara, mesti ada benda ni….. Dari kecil hingga besar, saya dibesarkan dengan sambal goreng jawa masakan ibu saya!!! Masakan ni sebenarnya simple je tapi best sangat!! Kalau makan tu mesti teringat zaman dulu, waktu kecil-kecil, waktu main kejar-kejar atau main sembunyi ibu!!! Teringat juga waktu arwah abah saya masih hidup, riuhnya dapur dengan speaking sepeakang javanya dengan ibu saya!!!! Wah!!! Sentimen gitu!!!!….. Saya ingatkan generasi sekarang ( generasi anak saya ) tidak berapa gemarkan masakan ini….. tapi sangkaan saya meleset….. licin pinggan tu!!! Kembang semangkuk si tukang masak ni bila dipuji-puji!!! Dahlah tu merangsang-rangsang saya suruh buat lagi…….. Dah namanya cucu jawakan nak buat macam mana…….

Resepi Sambal Goreng Jawa ( sumber : ibu saya )

3 keping tauhu ( di potong dadu kemudian di goreng)
2 biji kentang  ( potong dadu dan di goreng )
1 keping tempe ( potong dadu dan goreng )
5-6 batang kacang panjang ( hiris menyerong nipis nipis)
8-10 biji cili kering ( digunting nipis2)
1 paket kecil suun – ( rendam  dan di potong sedikit )
1 paket kecil tauhu kering ( di rendam dan potong kecil )
1/2 cawan udang ( buang kepala dan kulit )
3 -4 biji bawang merah
3 ulas bawang putih
2 sudu besar kicap manis – saya tak letak
1/2 cawan santan pekat
garam secukup rasa
lada sulah secukup rasa
Minyak secukupnya
serbuk perasa secukupnya

Cara Penyediaan

1. Tumis bawang merah, bawang putih, cili kering hiris yang telah direndam hingga wangi.
2. Kemudian masukkan udang hidup, santan, sayur-sayuran, suun, tauhu kering dan bahan2 yang telah di goreng tadi!!
3. Masukkan garam, lada sulah dan perasa dan kacau rata.
4. Bila telah masak bolehlah diangkat dan dihidangkan.

** sesuai di makan dengan nasi panas, ayam kicap atau ayam masak merah!!


Related Posts with Thumbnails

13 Responses to Sambal Goreng Jawa

  1. salam…kak wana
    menyelerakan sungguh..he..he

  2. salam. bila ms nk letak santan tu kak?

    • wslm fiza… biasanya akak letak santan selepas akak tumis bahan2 tumisan seperti bwg merah, bwg putih dan cili…… bila bahan2 tumisan tu dah agak wangi masukan santan… biar seketika hingga santan mendidih atau pecah minyak…. baru masukkan bahan2 lain seperti udang dan sayura2an…..

  3. hye kak
    thnx for dis recipe
    i’m a bujang-boy yang seek for simple & sedap recipe.. hehehe
    at last i dh buat.
    baru brapa minute done.
    (+with bantuan from my mama)
    tq so much

    • salam edy… tahniah ye.. berjaya gak masak sambal goreng jawa ni… seronok kan masak sendiri.. rasa puas hati!!

  4. assalam kak…nampak sambal jawa tuh sgt menyelerakan…btw bwg2 tuh di hiris nipis atau di tumbuk ye kak ?
    tqvm
    p/s:tabik spring kat akak yg pandai msk!!!

  5. salam..

    akak, nampak sedap sambal jawa akak tu..santan tu memang kena masukkan ke kak?

    • salam aida….

      Resepi asal nya mmg taruh santan sikit… rasa dia lebih sedap…. tapi kalau tak mahu letak santan pun boleh jugak….. lebih tahan lama… kalau letak santan sambal goreng tak tahan lama… kena habiskan hari tu jugakkk!!!

  6. Sekom kak…nk tnya!soon ngan tahu kering tue nk dgoreng dulu ker?atau pon rendam kn saje?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>