Tag Archives: ayam percik

Ayam Kalio Percik

Hari ni tak berapa ada mood sangat nak memasak….. rasa nak melepak depan tv tengok Astro aja…. tapi kat tempat saya, petang2 ni selalu aja hujan… Astro tak dapat nak bukak…… Manakala internet pulak line cam siput!!! Aduh… tension!!…..

Masak??? masak sekadar nak menghabiskan stock kat peti sejuk aje….. jumpalah setengah ekor ayam, lebih masa buat ayam goreng mamak semalam dengan beberapa ekor udang… tah bila punya udang tu pun saya tak pasti!!! dah lupa bila masa pulak bila saya beli…. malas nak pikir, saya goreng aja… tapi tak dapat masuk dalam entrilah sebab sekelip mata je dah habis…..  Yang masuk dalam entri cuma ayam kalio ni je…. Semasa baring-baring depan tv, sambil menyelak-nyelak majalah Rasa, ternampak gambar ayam ni!!! tengok gambar ayam tu macam sedap aje….saya try!!!! Jadilah seperti dalam gambar yang terpapar ni!!! Tapi, langsung tak sama rupanya macam kat majalah Rasa….. Kat majalah ayamnya kuning sebab mungkin tak banyak guna cili….. Ayam kalio saya pulak  warnanya kemerah-merahan mungkin saya letak lebih cili kisar!!! Maklum jelah kami sekeluarga kalau makan makanan yang tak pedas rasanya tak kenyang kot!!!! Anyway rasanya tetap sedap!! Ada sesiapa nak cuba…. resepinya kat bawah…..

Resepi Ayam Kalio Percik ( Sumber : ubah suai dari Majalah Rasa )

400g ayam ( anggaran dalam 1/2 ekor ayam )
4-5 ulas bawang merah ( kisar )
3 ulas bawang putih ( kisar )
2-3 sudu makan cili kisar ( boleh tambah jika suka pedas )
1 inci halia ( kisar )
1 inci lengkuas ( kisar )
2 batang serai ( kisar )
2 cm kunyit hidup ( kisar )
250 ml santan atau susu cair
3 -5 keping daun limau purut
2 keping asam keping
garam secukup rasa
gula secukup rasa

Cara penyediaan

1.  Tumis bahan kisar hingga wangi dan pecah minyak.
2. Kemudian masukkan ayam dan asam keping. Masak hingga ayam kecut.
3. Kacau dan balikkan selalu agar ayam yang di masak sekata masaknya.
4. Masukkan santan atau susu cair serta daun limau purut. Jika mahu kuah lebih boleh di tambah sedikit air lagi.
5. Masakklah hingga kuah agak pekat. sesuaikan rasa…. bolehlah diangkat.

*** kat majalah ayam tu di perap ngan rempah kisar tu dulu baru tumis…. tapi saya tak buat gitu kerana nak cepat!!! masing2 dah lapo…..


Nasi Minyak Seri dengan Ayam Panggang Percik

Melihat-lihat gambar dalam majalah Rasa…. tiba-tiba terasa pula nak nak makan nasi beriani. Oleh kerana saya tak cukup bahan di dapur untuk memasak nasi beriani lalu saya ubah suai resepi tersebut menjadi nasi minyak  sahaja. Gembira rasa hati saya,  melihat anak-anak  makan bertambah… sekali sekala memang sedap makan nasi minyak apalagi dengan ayam panggang, kari daging  dan acar timun.Saya panggil nasi minyak ni nasi minyak seri kerana ia kelihatan berseri-seri kerana warnanya seperti nasi beriani.

Kali ni saya sertakan resepi nasi minyak seri  dan ayam panggang percik. Resepi kari daging boleh dapatkan di sini. Dan next time saya sertakan resepi acar timun pula.

Enjoy!!

Resepi Nasi Minyak Seri

4 cawan beras basmathi
4 biji bawang merah ( dihiris)
3 ulas bawang putih (ditumbuk)
3/4  inci halia ( ditumbuk )
1 batang kayu manis
2 bunga lawang
3-4 biji buah pelaga
2 cawan susu cair
2 cawan air
sedikit daun ketumbar
Sedikit bawang goreng
pewarna oren
1 sudu besar minyak sapi
2 sudu besar  minyak masak
sedikit garam, perasa

Cara membuatnya

1.  Beras basmathi yang telah dicuci di masukkan dalam rice cooker. Masukan air sama paras dengan beras. Rendam untuk seketika.

2. Dalam periuk lain masukkan minyak dan minyak sapi dan tumis bawang hiris, bawang putih, halia, kayu manis,   bunga lawang dan buah pelaga hingga wangi.

3. Masukkan susu cair dan  2 cawan air tadi. Kacau seketika kemudian masukkan garam.

4. Masukan air tumisan ke dalam rice cooker yang mengandungi beras basmathi tadi dan masak nasi seperti biasa.

5. Bila air telah kering  titikkan ( 2-4 titik ) pewarna oren tadi dan taburkan daun ketumbar dan bawang goreng. Kacau dan tutup. Biarkan nasi sehingga betul-betul masak. Bolehlah di hidangkan dengan lauk.

Resepi Ayam Panggang Percik

1 ekor ayam ( di bersihkan dan di potong 6)
1 biji kelapa ( ambil 3 cawan santan)
1 camca besar asam jawa
1 camca besar gula
garam, serbuk perasa

bahan kisar

20 biji cili kering
10 biji bawang merah
4 ulas bawang putih
2 cm halia
2 batang serai
2 hiris lengkuas
1 camca besar serbuk ketumbar
2-3 biji buah keras

Cara membuatnya

1. Satukan bahan kisar dengan santan dalam periuk dan masak diatas api sederhana hingga mendidih.
2. Masukkan air asam jawa, garam, gula perasa dan ayam kemudian sesuaikan rasa.
3. Masak ayam sehingga 3/4 masak kemudian keluarkan ayam dan bakar dalam oven.
4. Masak kuah hingga pekat dan lumurkan pada ayam tadi dan bakar semula hingga masak.


Related Posts with Thumbnails