Tag Archives: Sambal tumis

Sambal Telur Dan Ikan Bilis Goreng

Sekarang ni saya dah di tahap agak melampau gak kemalasan  nak memasak….  sekarang ni tiba-tiba mood telah bertukar nak mengemas dan mendeko rumah pulak… sampaikan saya masak sehabis mudah untuk anak saya sebelum dia ke sekolah… Yang sebenarnya sambal telur dengan ikan bilis goreng  ni lauk semalam… selepas kepenatan mengemas rumah, saya tak sempat nak entri….. hari ni baru dapat entri…. Layan je lah resepi biasa biasa aje…

Resepi Sambal telur ( sumber : Potret Kasih )

6-8 biji telur rebus
ikan bilis goreng secukupnya
20 – 30 cili kering ( di potong dan di rendam )
1 labu bawang besar
5 biji bawang merah
3  ulas bawang putih
1 biji buah tomato kisar ( jika suka- untuk mengurangkan pedas )
1 genggam ikan bilis
garam secukupnya
gula secukupnya
Serbuk perasa ( jika suka )

Cara Penyediaan

1. Kisar cili kering, bawang besar, bawang merah dan putih serta ikan bilis hingga hancur
2. Tumis bahan yg telah dikisar tadi hingga kering airnya. kemudian masukkan tomato kisar.
3. Sesuaikan rasa garam dan gulanya.
4. Last sekali masukkan telur rebus…. masak seketika bolahlah di angkat.

*** jika suka boleh masukkan sedikit ikan bilis goreng dalam sambal.


Nasi Lemak

Sudah lama rasanya saya tidak memasak nasi lemak. Biasanya di kala tekak teringin makan nasi lemak kami hanya membeli di gerai tepi jalan di pinggir taman perumahan dekat dengan rumah. Nasi lemak beli ni jarang dapat yang betul-betul sedap. Malah isinya pula terlalu kedekut. Kadangkala nak cari seekor ikan bilis pun payah. Telur pula dapatlah sehiris kecil. Sambalnya pula kekadang tidak mengena selera .

Seronok memasak nasi lemak ni,  dapat buat mengikut selera kita sendiri. Walaupun cara memasaknya sangat mudah tapi bagi anak-anak saya ia adalah sesuatu hidangan yang istimewa. Apalagi berserta bahan sampingan seperti ayam goreng, rendang daging, sambal sotong, sambal kerang, ulam-ulaman dan sebagainya…

Ini tips yang ingin saya  kongsikan… kunci keenakkan nasi lemak terletak pada sambalnya. Nasi, jika kurang santan atau kurang masin ianya tidak menjadi soal. Tetapi sambal kurang sedap maka kurang sedaplah juga nasi lemak kita.

Bila memasak fokuslah 90 peratus pada sambalnya. Bermacam-macam cara untuk membuat sambal enak.

Berikut adalah tips untuk membuat sambal kita menjadi enak.

1.  Jangan mengunakan cili boh atau cili giling tersedia kerana bahan pengawetnya akan memcacat rasa. Gunalah cili kering yang dikisar sendiri.

2.  Gunakan banyak bawang besar kerana ia akan mengurangkan kepedasan dan menambah manis secara semulajadi.

3.  Semasa menumis cili dan bawang besar pastikan pastikan ia benar-benar masak atau naik minyak sehingga mengeluarkan bau tumisan yang harum.

4. Imbangi rasa sambal anda dengan meletakkan sedikit asam keping atau air asam jawa. Jangan terlalu banyak kerana rasa masam yang keterlaluan akan mencacatkan rasa sambal anda.

5. Jika suka boleh tambah belacan untuk menambah rasa lemak atau kisarkan ikan bilis dan udang kering sebagai bahan campuran tumisan anda. Untuk lebih enak tambahkan ikan bilis yang telah di goreng dan tumbuk separa hancur untuk dimasukkan di dalam sambal. Semasa menghidang sambal jangan kedekut untuk taburkan ikan bilis goreng di atas sambal untuk mengekalkan kerangupannya.

6. Sesuaikan rasa garam, gula dan sedikit masam pada sambal. Boleh tambah serbuk perasa jika anda suka kerana ia akan menambah kelazatannya. Jika anda tidak suka pastikan ikan bilis atau udang kering diletakkan lebih sedikit pada sambal.

Semoga tips ini membantu anda..

Resepi Nasi Lemak

Bahan untuk nasi;

3 cawan beras
1 cawan santan
3 cawan air ( anggaran saja – kadar air ikut jenis beras yang anda guna, boleh tambah jika di perlukan)
3 hiris halia
1 helai daun pandan
3 ulas bawang merah ( di hiris)
sedikit garam

Cara-caranya
* Campurkan semua bahan di dalam rice cooker dan masak seperti biasa.

Bahan Untuk Sambal;

6 sudu besar cili giling
3 biji bawang merah – ditumbuk
2 ulas bawang putih – ditumbuk
2 biji bawang besar – 1 biji bawang ditumbuk dan 1 biji bawang besar hiris
segenggam ikan bilis ( sebahagian di tumbuk, sebahagian lagi di goreng )
sedikit air asam jawa
sedikit belacan jika suka
sedikit garam, gula dan perasa

Cara membuat sambal;

  1. Tumis cili giling, bawang merah, bawang besar, bawang  putih, ikan bilis dan  belacan hingga pecah minyak.
  2. Masukkan air asam, bawang besar hiris dan sedikit air agar sambal tidak terlalu pekat.
  3. Bila sudah mendidih sesuaikan rasa dam masukkan ikan bilis yang telah di goreng.

Bahan sampingan lain;

ikan bilis goreng
timun – dihiris
kacang tanah
telur rebus

Selamat mencuba!

More picture for Nasi Lemak



Related Posts with Thumbnails